Hebat Malaysia! 11 Agen Mossad Ditangkap Keamanan Malaysia Setelah Berusaha Menculik Petinggi Hamas

[PORTAL-ISLAM.ID]  Belum lama pihak berwenang Malaysia menangkap 11 terduga agen Mossad Israel yang menculik seorang anggota Hamas di Kuala Lumpur. 

Ini kegagalan Mossad yang kesekian kalinya dalam usaha memburu petinggi Hamas di luar negeri. 

***

Jumat (14/10/2022) - Sebelas orang termasuk seorang wanita didakwa di Mahkamah Majistret atas pertuduhan menculik seorang lelaki warga Palestin.

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa secara niat bersama telah menculik warga Palestina bernama Omar Z. M. Albelbaisy Raeda.

Pada 5 Okt lalu, media melaporkan polis menyelamatkan  warga Palestina bernama Omar Z. M. Albelbaisy Raeda berumur 31 tahun itu sehari selepas diculik oleh orang yang menaiki sebuah kenderaan MPV Toyota Vellfire.

Mangsa diselamatkan selepas polis menahan 18 individu dalam operasi berasingan di Kuala Langat, Ampang, Beranang di Selangor dan Melaka pada 29 Sept hingga 4 Okt.

Warga Palestina itu datang ke Malaysia pada 21 Sept sebagai pelancong. 

Pihak Mahkamah Malaysia mengancam para penculik dengan pasal Seksyen 3 Akta Penculikan 1961 dengan ancaman hukuman mati atau penjara seumur hidup.

Mahkamah tidak membenarkan kesemua tertuduh dijamin selepas Timbalan Pendakwa Raya Fatin Hanum Abdul Hadi memaklumkan pendakwaan tidak menawarkan jaminan kerana kesalahan itu tidak boleh dijamin.

[Video]
Baca juga :