Menunggu Serangan Darat Israel ke Gaza, Dilema Bakal Jadi Kuburan Massal Tentara Zionis

Operation Aqsa Flood: Penaklukan Darat

1. Setelah beberapa hari membombardir Gaza dengan serangan roket, maka telah kedengaran dari mulut media internasional bawah tentera Isrel akan melancarkan penaklukan dari darat. 

2. Tq kepada @Marchfoward kerana bawakan intel terkini dari Palestin.

3. Kenapa penting sangat penaklukan darat ini? Bukankah lebih mudah jika Isrel terus membedil roket sahaja?

4.  Dalam setiap peperangan, perang di darat (ground invasion) adalah penentu kemenangan kerana tentera Isrel akan menawan setiap lorong, kampung, lokaliti, mukim dan apartment yang ada dalam Gaza. 

3. Jika setiap kawasan dalam Gaza berjaya ditawan, secara teorinya, Hamas pasti akan berundur (lenyap) dari Gaza. 

4. Masalah besar untuk serangan darat (ground invasion) bagi Isrel adalah, Gaza mempunyai penduduk padat 2,3 juta orang. Ground invasion (penaklukan darat) mungkin akan memakan waktu 6 bulan paling cepat. 

5. Gaza tiada sumber energi utama sebab telah dipotong oleh Israel. Jika saya jadi komander Israel, saya tidak akan masuk dalam Gaza sebab bekalan air dan listrik tidak ada. Saya tiada tempat untuk charge lampu senjata, gps, night vision...dan saya akan mati sebab dehidrasi (kekurangan air) sebelum jumpa pejuang Hamas. Mana nak cari petrol kalau kendaraan tank saya habis minyak?

6. Hamas sangat mahir dalam taktik gerilya dan Gaza adalah tempat mereka. Its a very bad combination jika musuh kita hebat dan kita pula terperangkap dalam wilayahnya. 

7. Sekarang, tentara Isrel sedang berkumpul di sempadan dan menunggu arahan untuk masuk ke Gaza. Masalah yang akan dihadapi oleh tentara Isrel yang duduk menunggu ini adalah moral mereka akan down. Semakin lama menunggu, moral dan pikiran mereka akan makin letih. 

7. Kita serahkan batang leher musuh kita kepada Allah SWT untuk dibinasakan.

(BY @projekhitam)
Baca juga :