Oposisi Malaysia Menang, Nurul Izzah Putri Anwar Ibrahim Lolos ke Parlemen


[PORTAL-ISLAM.ID] Pemilihan umum Malaysia ke-14 (Pilihan Raya Umum ke-14, disingkat PRU14) telah diselenggarakan pada hari Rabu 9 Mei 2018 kemarin.

Untuk pertamakali dalam sejarah, kejutan terjadi saat oposisi Malaysia yang tergabung dalam Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin Anwar Ibrahim dan Mahathir Mohammad memenangkan pemilu.

Penghitungan suara akhirnya mengumumkan Pakatan Harapan memperoleh kursi mayoritas dengan 122 kursi dari 222 kursi di parlemen atau 56% (sudah melebihi syarat minimal 112 kursi untuk membentuk pemerintahan). Sementara partai berkuasa BN hanya memperoleh 79 kursi, dan PAS (Partai Islam Malaysia pimpinan Abdul Hadi Awang) 18 kursi. Dan 3 kursi independen.

Dengan kemenangan Pakatan Harapan ini Mahathir Mohammad (92 tahun) akan kembali menjadi Perdana Menteri. Sementara Wan Azizah Wan Ismail (istri Anwar Ibrahim, Presiden Partai Keadilan Rakyat) akan menjadi Wakil Perdana Menteri.


Berita gembira juga untuk Nurul Izzah, putri pasangan Anwar Ibrahim - Wan Azizah, lolos ke Parlemen dalam Pemilu Malaysia ini.

Nurul Izzah yang diusung Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 di wilayah Pematang Pauh.

Nuru Izzah memperoleh 35.534 suara mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) Datuk Mohd. Zaidi Mohd. Said yang memperoleh 19.866 suara dan Afnan Hamimi Taib Azamudden dari PAS (14.428 suara).

Aktivis Sejak Mahasiswa


Nurul Izzah lulusan Universiti Tenaga Nasional di Bangi dalam jurusan kejuruteraan elektrik dan elektronik dan menerima ijazah pertamanya pada tahun 2004. Seterusnya S2 di School of Advanced International Studies (SAIS), Universiti Johns Hopkins, Washington di dalam bidang Kajian Asia Tenggara, Hubungan Antarabangsa lulus Mei 2007.

Beliau amat aktif dalam gerakan Reformasi 1998 dan wajahnya muncul dalam CNN dan BBC. Ketika itu beliau berumur 18 tahun. Beliau pernah digelar 'Puteri Reformasi' berhubung peranan dan kecantikannya.

Selepas menuntut di universiti, Nurul Izzah menjadi penyelaras politik di pejabat Parti Keadilan Rakyat. Seterusnya menjadi sukarelawan Global Health Watch dan menjadi ahli majlis Forum Antarabudaya Pemimpin Wanita yang berpusat di New York.

Sejak 2001, Nurul Izzah bersama teman-teman dari LSM SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) dan ALTSEAN BURMA sempat mengadakan rapat umum bersama pelajar-pelajar Malaysia dan luar Negara di universiti-universiti seluruh dunia bagi menyuarakan masalah hak asasi manusia seperti tahanan ISA di Malaysia.


Baca juga :