Farid Ahmed: "I lost my wife but I don't hate the killer"


[PORTAL-ISLAM.ID]  Video terbaik yang saya saksikan setelah serangan teroris masjid New Zealand.

Wajib lihat sampai akhir.
Karena inilah kita yang sesungguhnya... Seorang Muslim🙏🏻

DENGAN nada yang tenang, Farid Ahmed, suami Husna, memaafkan teroris yang membunuh ramai umat Islam di Masjid Al Noor termasuk isterinya.

Husna menjadi korban yang terbunuh ketika sibuk membantu wanita dan kanak-kanak menyelamatkan diri dari serangan teroris di Christchurch, New Zealand, Jum'at 15 Maret 2019.

Husna diantara 50 korban tewas dalam serangan ke atas dua masjid di New Zealand ketika solat Jumaat, dia saat itu berada dalam ruang wanita dan kanak-kanak.

Ketika serangan terjadi, Husna sibuk memastikan wanita dan kanak-kanak dikeluarkan dengan selamat dari masjid.

Selepas semua sudah diselamatkan, Husna kembali ke masjid untuk memeriksa keadaan suaminya Farid karena dia menggunakan kursi roda, namun Husna ditembak mati oleh teroris selepas menghampiri pagar.

Dalam wawancara yang disiarkan BBC, Farid Ahmed menegaskan dia tidak membenci penyerang tersebut, sebaliknya menyayanginya.

“Saya rasa dia (penyerang) melalui trauma dalam hidupnya, namun tidak menemukan pelampisan positif sehingga dia melampiaskan dengan cara salah,” kata Farid sambil berkata isterinya juga sudah pasti mahu memaafkan teroris itu.

"Teroris itu ingin dengan tindakan terornya orang-orang jadi takut, mereka ingin menghasut satu kelompok dengan lainnya agar pecah belah saling bermusuhan, dengan menyerang muslim maka mereka (teroris) berharap muslim lain membalas dengan menyerang penganut agama lain. Itu tidak akan terjadi. Kami muslim tidak akan mengikuti keinginan anda (teroris). Kami tidak menjadi takut dengan serangan teror ini, kami juga tidak menjadi membenci masyarakat lain," tutur Farid Ahmed.

"Saya tidak dendam dengan penyerang ini (yang telah membunuh istri saya), saya maafkan dia, saya berdoa untuk dia agar Tuhan memberi hidayah kepadanya dan suatu hari dia berubah menjadi penyelamat."

Pesan Farid kepada semua adalah, jika seseorang melakukan perkara buruk kepada kamu, berbuat baik kepada mereka sebagai balasan.

[Video]