Sheikh Yusuf Qardhawi Ingin Syahid Seperti Sheikh Yasin

[PORTAL-ISLAM.ID]  GAZA -  Ulama terkemuka Syeikh Yusuf Qardhawi tidak hanya memberikan khutbah Jumat di Masjid al-Umari dalam kunjungannya ke Jalur Gaza. Syeikh Qardhawi juga berkunjung ke rumah sahabatnya, almarhum Sheikh Ahmad Yasin, di kawasan Distrik Zaitun, Gaza, Jumat (10/5/2013).

“Saya ingin mendapatkan syahid di bumi Al Aqsha sebagaimana Syeikh Yasin,” ujar Syeikh Qardhawi seperti dikutip Mirajnews.

Sheikh Qardhawi mengatakan hubungannya dengan Sheikh Yasin sangatlah dekat. “Sheikh Yasin semasa hidupnya pernah berkunjung ke rumah saya di Doha, Qatar,” kata Syeikh Qardhawi.

Sheikh Yasin adalah pendiri pergerakan Harakah Muqawwamah Al-Islamiyah (HAMAS) bersama Abdul Aziz Al-Rantisi dan Khaled Meshal pada tahun 1987.

Walaupun semasa hidupnya Sheikh Yasin cacat fisik, namun ia merupakan pemimpin perjuangan intifadhah dalam melawan penjajahan zionis Israel.
Sheikh Ahmad Yasin syahid pada hari Senin, 22 Maret 2004, setelah dibom oleh tentara Israel dari helikopter dengan menghantamkan tiga roket. Sheikh Ahmad Yasin meninggal seusai shalat subuh dan dalam keadaan berpuasa. [ROL]

Baca juga :