Wan Azizah Menjadi Wanita Pertama Malaysia Yang Menjabat Wakil Perdana Menteri


[PORTAL-ISLAM.ID] Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (istri Anwar Ibrahim) secara rasminya dilantik sebagai Timbalan/Wakil Perdana Menteri Malaysia mendampingi Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad yang resmi dilantik tadi malam, Kamis (10/5/2018).

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh The Straits Times, beliau akan bekerjasama dengan Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad yang dikatakan sebagai lelaki yang telah membuatkan suaminya, Anwar Ibrahim masuk penjara 20 tahun yang lalu.

"Tidak mudah tetapi saya percaya dia seorang lelaki yang telah berubah, dan kita dapat bekerjasama untuk menyelamatkan Malaysia," kata Wan Azizah, seperti dikutip The Straits Times.

Sementara Mahathir Mohamad yang kini berusia 92 tahun akan mengambil alih posisi PM yang sebenarnya menjadi tempat Anwar. Dr Mahathir setuju untuk menyerahkan posisi tersebut kepada Anwar setelah dibebaskan dari penjara pada 8 Juni dan menerima pengampunan kerajaan yang akan memungkinkannya untuk ikut serta dalam politik.

Wan Azizah telah memenangi kursi parlemen di Pemilu 9 Mei yang baru digelar untuk daerah pemilihan Pandan, di mana beliau menghadapi pertarungan lima penjuru

Wan Azizah berlawan dengan calon Barisan Nasional, Leong Kok Wee, calon PAS, Mohamed Sukri Omar, bekas wakil rakyat Teratai, Jenice Lee dari Parti Rakyat Malaysia (PRM), dan calon bebas Mohd Khairul Azam Abdul Aziz.

Wan Azizah memenangi kursi dengan jumlah suara 64.733 dan jumlah majoriti sebanyak 61%:


Selain daripada menjadi ahli Parlimen, Wan Azizah juga merupakan pakar mata yang berkelayakan dari Royal College of Surgeons di Irlandia.

Wan Azizah berasal dari sebuah sekolah di Alor Setar dan Seremban sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang kedokteran di Irlandia. Beliau kemudian dianugerahkan medali emas dalam obstetrik dan ginekologi sebagai pakar mata.


Beliau juga telah berkhidmat sebagai doktor kerajaan selama 14 tahun sebelum menjadi penaung Majlis Kanser Kebangsaan (MAKNA).

Dr Wan Azizah, 65, pertama kali masuk ke dalam politik pada April 1999, ketika Parti Keadilan Nasional (kemudian berganti nama menjadi Partai Keadlian Rakyat/PKR) dibentuk untuk memprotes pemecatan suaminya, Anwar Ibrahim, yang saat itu menjadi wakil perdana menteri.

(Bersama suami dan putrinya Nurul Izzah)

Meskipun Dr Wan Azizah telah menjabat sebagai presiden partai (Presiden PKR) dan anggota parlemen selama lebih dari satu dekade, Pemilu 2018 ini adalah pertama kalinya dia memimpin kampanye pemilihan sejak 2004. Anwar dibebaskan setelah pemilu 2004 dan memimpin oposisi untuk pemilu tahun 2008 dan 2013, tetapi sekarang di penjara atas tuduhan sodomi kedua.

Sejak kemenangan Pakatan Harapan (koalisi 4 partai diantara PKR) diumumkan, orang ramai memberi reaksi positif terhadap jabatan baru Wakil Perdana Menteri yang diterima oleh Wan Azizah di Twitter:

Baca juga :