Sheikh Qaradhawi Sampaikan Selamat Kepada Anwar Ibrahim Atas Kemenangan Pemilu Malaysia


[PORTAL-ISLAM.ID] Koalisi oposisi Pakatan Harapan yang dipimpin Datuk Seri Anwar Ibrahim berhasil memenangkan Pemilu Malaysia yang digelar pada Rabu 9 Mei 2018 kemarin.

Hari ini, Rabu 16 Mei 2018, Anwar Ibrahim juga akan resmi dibebaskan dari penjara setelah mendapat pengampunan (amnesti) dari Raja Malaysia.

Melalui akun twitternya, tadi malam (15/5), Anwar Ibrahim juga menyampaikan bahwa dirinya telah ditelpon oleh Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang menyampaikan ucapan selamat dan mengagendakan untuk segera bertemu.

Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi adalah tokoh panutan Anwar Ibrahim. Hubungan keduanya sudah terjalin sejak lama dalam perjuangan untuk kemajuan Dunia Islam.


Berikut selengkapnya dikutip dari akun twitter Anwar Ibrahim:

Alhamdulillah, hari ini saya telah terima panggilan dari Sahibus Samahah Sheikh Dr Yusuf al-Qaradhawi, Pengerusi Persatuan Ulama Sedunia. Beliau amat gembira dengan perkembangan terkini politik di Malaysia, khususnya kemenangan dan pembentukan kerajaan baharu Pakatan Harapan.

Dalam panggilan itu, Dr Yusuf turut menyampaikan salam kepada kepada Azizah dan keluarga serta seluruh rakyat Malaysia.

Dr Yusuf berharap akan dapat mengadakan pertemuan dalam masa terdekat, dan mendoakan yang terbaik untuk keluarga serta kejayaan rakyat malaysia. Menurut beliau ini berita terbaik yang ditunggu setelah sekian lama.

Anwar Ibrahim

15 Mei 2018