Arab Saudi Tangkap Ulama dan Pangeran Putera Raja Abdulaziz bin Fahd yang Selama Ini Dikenal Kritis


[PORTAL-ISLAM.ID] Sekurang-kurangnya 24 individu, termasuk putera raja Arab Saudi dan ulama terkenal ditangkap dalam operasi besar-besaran dalam tempo seminggu lalu.

Pangeran Abdulaziz bin Fahd al Saud; ulama terkenal Arab Saudi, Syeikh Salman al-Odah; dan Syeikh Awad al-Qarni, ditangkap sejak 24 jam lalu, lapor pelbagai umber termasuk Twitter oleh wartawan dan aktivis hak asasi manusia.

Abdul Aziz adalah anak bekas Raja Arab Saudi, Raja Fahd. Pangeran Saudi kelahiran 1973 ini selama ini dikenal sangat kritis dan tegas membuat pernyataan-pernyataan di media sosial melalui akun twitternya @afaaa73 yang memiliki 3,57 juta followers. Status terakhir di akun twitternya tertanggal 6 September 2017 (link: https://twitter.com/afaaa73).

Pangeran Abdulaziz ditangkap karena mengecam hubungan erat Arab Saudi dan Uni Emirat Arab (UAE) yang akhirnya bermufakat mengembargo Qatar.

Sementara Salman al-Odah yang juga ahli Kesatuan Ulama Islam Sedunia, dikatakan ditangkap kerana mengeluarkan twit menyokong usaha penyelesaian diplomatik antara Arab Saudi dan Qatar, kata organisasi hak asasi Arab Saudi (AIQST).

Beliau ditangkap di rumahnya, malam semalam, oleh tiga anggota pasukan KSA pasca mengeluarkan twit yang mendoakan Arab Saudi dan Qatar menyelesaikan pertikaian demi negara masing-masing.

“Semoga Allah membuka hati mereka untuk mengatasi masalah ini demi kebaikan rakyat mereka,” kata Sheikh Salman melalui akun twitternya @salman_alodah yang memiliki 14 juta followers ini.

Syaikh Salman al-Odah ditangkap dalam kondisi belum sepenuhnya pulih akibat kecelakaan yang merenggut nyawa istri dan putranya.

Beliau ditangkap karena enggan mendukung rezim Saudi yang sedang bersitegang dengan Qatar.

Sebelum ditangkap, syaikh al-Odah dihubungi pihak keamanan Saudi. Beliau diminta mendukung pemerintah dalam konflik dengan Qatar.

Beliau dengan tegas menolak. Kemudian pihak keamanan Saudi mengancam akan menangkapnya. Beliau menjawab: silakan!

Sama seperti Salman, Syeikh Awad juga menyatakan sokongannya kepada penyelesaian diplomatik antara Arab Saudi dan Qatar.

Kedua-dua ulama itu tidak menyatakan dukungan kepada langkah Arab Saudi memutuskan hubungan diplomatik serta mengenakan blokade terhadap Qatar.

Sementara itu, laporan menyebut bahawa Putera Abdulaziz ditangkap berikutan beberapa siri kenyataan di dalam Tweeter yang mengecam hubungan rapat Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Beliau juga adalah penyokong kuat Putera Mohammed bin Nayef yang menjadi Putera Mahkota, sebelum digantikan oleh Mohammed bin Salman.

Pada 20 Jun, Mohammed bin Nayef, diperintahkan turun takhta Putera Mahkota oleh Raja Salman.

Raja Salman kemudian melantik anaknya, Mohammed bin Salman, 32 tahun, menduduki takhta Putera Mahkota dan dilihat sebagai jalan mudah bagi menjadi Raja Arab Saudi.

Kabar menyebutkan, secara de facto saat ini yang berkuasa di Saudi adalah Mohammed bin Salman. Raja Salman hanya dijadikan simbol.

Link berita:
http://rassd.com/332666.htm
http://mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN1BL129


Baca juga :